Mange mennesker har brug for at tabe sig.konjac rod

Men desværre er det nemmere sagt end gjort, og mange gange lykkes det ikke på længere sigt.

Der findes masser af produkter på markedet i form af slankekure, medicin og piller, som formodes at kunne gøre opgaven lettere.

Et af dem kaldes glucomannan, en naturligt kostfiber, som hævdes at være et effektivt kosttilskud, hvis man gerne vil tabe sig.

Denne artikel går i dybden og kigger nærmere på videnskaben bag glucomannan og om det er noget, du skal kaste dig ud i.

Hvad er Glucomannan?

Glucomannan er en naturlig, vandopløselig kostfiber, der er udvundet fra konjakrod.

Den kan fås som kosttilskud, i færdigblandede produkter og som pulver, der kan blandes i fødevarer, såsom pasta og mel. Den er f. eks hovedingrediensen i shirataki nudler.

Planten Konjak rod, som oprindeligt stammer fra det sydøstlige Asien, indeholder som sagt glucomannan, som udgør 40 % af dens tørvægt. Den er blevet brugt i mange år i urtemiksturer og traditionelle retter, såsom tofu, nudler samt konjak gelé.

Når fiberen er blevet udvundet fra planten, ser den omtrent sådan ud:

glucomannan i pulver form

Udover at blive solgt som kosttilskud, anvendes den som et tilsætningsstof i fødevarer, især som en emulgator og fortykningsmiddel betegnet med e-nummeret E 425-ii.

Glucomannan besidder en enestående evne til at absorbere vand og er en af de mest viskøse kostfibre, man kender til.

Den absorberer så meget væske, at hvis man tømmer en kapsel med glucomannan i et lille glas vand, vil det hele blive til en form for gelé. Man mener således, at disse unikke egenskaber gør den i stand til at hjælpe et vægttab på vej.

Kort sagt: Glucomannan er en vandopløselig kostfiber, der er udvundet fra konjakrod. Den har på det seneste fået ret meget opmærksomhed som et kosttilskud til vægttab. Glucomannan er en vandopløselig kostfiber, der er udvundet fra konjakrod. Den har på det seneste fået ret meget opmærksomhed som et kosttilskud til vægttab.

Hvordan hjælper Glucomannan med vægttab?

vægtGlucomannan er som sagt en vandopløselig kostfiber.

Ligesom andre opløselige fibre, mener man, at den fremmer vægttab ved hjælp af flere egenskaber (1):

  • Den har et meget lavt indhold af kalorier.
  • Den fylder i maven og giver dig en mæthedsfornemmelse, hvilket får dig til at spise mindre ved det næste måltid.
  • Den forsinker tømning af maven, og bidrager til en øget mæthedsfornemmelse (2).
  • Ligesom andre opløselige fibre mindsker den optagelsen af protein og fedt (3).

Den giver samtidig næring til den gode bakterie i tarmen, som omdanner den til kortkædede fedtsyrer såsom butyrat, der i nogle dyreforsøg har vist sig at kunne beskytte mod fedt (4, 5).

Der er også andre fordele ved at gode tarmbakterie får næring, og nogle undersøgelser har en vist en sammenhæng mellem en ændret tarmbakterie og kropsvægt (6, 7).

Man mener, at disse mekanismer ligner de virkninger, som andre opløselige fibre har på vægttab.

Glucomannan skiller sig imidlertid ud fra andre opløselige fibre, fordi den har en højere viskositet, hvilket gør den meget effektiv.

Kort sagt: Glucomannan absorberer vand i maven på samme måde som andre opløselige fibre, og resultatet giver dig en mæthedsfornemmelse. Den kan dermed fremme et reduceret kalorieindtag, som kan føre til vægttab.

Men virker konjak?

Det er altid interessant at studere forskellige mekanismer… men det som vi rigtig gerne vil vide er, om vi rent faktisk kan tabe os af det.

Heldigvis er der blevet foretaget flere randomiserede kontrollerede forsøg med glucomannan. Den slags undersøgelser er guld værd hvad angår videnskabelige forsøg på mennesker.

I den største af dem blev 176 sunde, overvægtige mennesker tilfældigt udpeget til at spise enten et kosttilskud med glucomannan eller placebo, mens de var på en kaloriebegrænset kur (8).

Der blev testet 3 forskellige kosttilskud med glucomannan af varierende doser. Nogle bestod også af andre fibre.

Resultaterne efter 5 uger så således ud:

effekt af konjak undersøgelse

Som du kan se, så var vægttabet betydeligt større i glucomannan grupperne.

Der er adskillige andre undersøgelser, der viser det samme. Glucomannan forårsager moderat vægttab hos overvægtige og fede personer, når de spiser den regelmæssigt før et måltid (9, 10, 11).

Den er især effektiv, når den kombineres med en slankekur. De gælder i øvrigt for alle metoder til vægttab…de virker bedst kombineret.

Kort sagt: Når man tager glucomannan før måltiderne, kan den føre til moderat vægttab hos overvægtige personer, hovedsageligt fordi den skaber en mæthedsfornemmelse, hvilket umiddelbart medfører reduceret energiindtag.

Andre sundhedsmæssige fordele

Udover at fremme vægttab, kan glucomannan forbedre en række risikofaktorer for hjertekarsygdomme.

Ifølge en systematisk gennemgang af 14 undersøgelser, kan glucomannan (10):

  • Sænke det samlede kolesteroltal med 19 mg/dL (0.5 mmol/L).
  • Sænke LDL kolesteroltallet med 16 mg/dL (0.4 mmol/L).
  • Mindske triglyceriderne med 11 mg/dL (0.12 mmol/L).
  • Sænker det fastende blodsukker med 7.4 mg/dL (0.4 mmol/L).

Det vigtigste, der reducerer kolesterol i blodet, er en nedsat optagelse af kolesterol i tarmen.

Ifølge disse undersøgelser kan glucomannan i kosten potentielt sænke risikoen for, at man udvikler hjertekarsygdomme og type 2 diabetes.

Idet glucomannan er en vandopløselige fiber, er den også med stor succes blevet anvendt til behandling af forstoppelse (12, 13).

Kort sagt: Glucomannan kan forbedre flere vigtige risikofaktorer for hjertekarsygdomme, herunder det samlede kolesteroltal, LDL kolesteroltallet, triglycerider og det fastende blodsukker.

Dosering, bivirkninger og forhandlere

Hvis du gerne vil tabe dig, er en dosis på 1 gram 3 gange dagligt tilstrækkeligt (14).

en mand der holder en slankepille

Når glucomannan konjac kommer i kontakt med vand, udvider den sig og kan absorbere op til 50 gange sin egen vægt. Derfor er den anbefalede dosis glucomannan lavere end andre fiber kosttilskud.

Glucomannan har ingen indvirkning på vægttab, medmindre den tages før et måltid.

De anbefalede tidsangivelser varierer fra 15 minutter til 1 time før et måltid (14, 8).

Glucomannan tolereres nemt og generelt anses den for at være sikker i brug.

Men hvis glucomannan udvider sig, før den når maven, kan den forårsage kvælning eller blokering af halsen og spiserøret.

For at undgå det, skal den skylles ned med 1-2 glas vand eller anden væske.

Nogle mennesker kan opleve milde bivirkninger, såsom oppustethed, blød afføring eller diarre, men det er som regel sjældent.

Glucomannan kan dog hæmme optagelsen af oral medicin, såsom sulfonylurea for diabetes. Dette kan undgås, hvis man tager medicinen mindst 4 timer efter eller 1 time før indtagelsen af glucomannan.

Hvis du gerne vil prøve glucomannan kanjok slankpiller, findes der et godt produkt hos denne online forhandler med tonsvis af kommentarer fra kunder.

Er Glucomannan noget for dig?

Ifølge bevismaterialerne er glucomannan et effektivt kosttilskud til vægttab. Men som så mange andre former for vægttab, virker det ikke alene.

Hvis man gerne vil tabe sig på længere sigt, skal man simpelthen ændre sin livsstil.

Glucomannan kan hjælpe dig på vej, men er ikke i sig selv en mirakelmager.

 

 

 

Kilde: http://authoritynutrition.com/glucomannan/

Summary
Author Rating
Aggregate Rating
5 based on 2 votes
Product Name
Glucomannan konjak