10 forskellige slags mad og drikke til fedtforbrænding

06/04/2015

Når det kommer til at tabe sig, er det ikke ligegyldigt, hvad vi spiser.

Nogle fødevarer kan øge mængden af kalorier, du forbrænder, hæmme din appetit eller begge dele.

Og det forårsages af de proteiner, fibre samt en masse stoffer, der forekommer naturligt i fødevarer.

Her beskriver vi 10 fedtforbrændende føde- og drikkevarer, der bakkes op af videnskaben.

1. Nødder

Til trods for deres høje indhold af fedt er nødder blandt de mest vægttabs-venlige fødevarer, der findes.

De har et lavt indhold af kulhydrater, men bugner af fiber, sunde fedtstoffer og protein.

Nødder er opbygget på sådan en måde, at det er vanskeligt for kroppen at få fat på alle de kalorier, de indeholder, og omkring 10-15% bliver slet ikke optaget (1).

Nødder er også meget mættende, hvilket umiddelbart vil få dig til at spise mindre og dermed indtage færre kalorier. De har også i nogle tilfælde vist sig at kunne øge stofskiftet (2).

Folk, som spiser nødder (eller jordnødder) er tilbøjelige til at veje mindre, og forsøg viser, at de fremmer et vægttab og reducerer taljemålet betydeligt (3, 4, 5, 6).

I én undersøgelse, hvor man testede en kost med lavt kalorieindhold suppleret med mandler, var vægttabet 62% større end den samme kost suppleret med komplekse kulhydrater (7).

Kort sagt: Nødder og jordnødder er blandt de mest vægttabs-venlige fødevarer på i verden. De er mættende, kan øge stofskiftet, og en ganske stor mængde af deres kalorier går tabt.

2. Kokosolie

Fedtstofferne i kokosolie er ikke de samme som de fleste andre fedtstoffer.

De består mest af fedtsyrer kaldet mellemkædede triglycerider.

Denne type fedtstoffer omdannes på en anden måde, og de kan have kraftige biologiske virkninger (8).

Nogle undersøgelser har vist, at disse fedtsyrer kan gøre dig så mæt, at du spiser op til 256 færre kalorier om dagen, og samtidig øger de mængden af de kalorier, du forbrænder, med op til 120 kalorier om dagen (9, 10).

Interessant nok har undersøgelse kigget nærmere på, om kokosolie kan hjælpe folk med at tabe sig.

Disse undersøgelser kom ikke frem til nogen vægtreducering, men de viste dog en betydelig reducering af taljemålet hos folk, der spiste 30 ml (2 spsk) kokosolie om dagen (11, 12).

Det betyder, at kokosolie er særlig effektiv, når du gerne vil tabe fedtet omkring maven, det skadelige fedt, der har tendens til at sætte sig omkring organerne (bestil min favorit version her)

Læs: 50 overraskende fordele ved kokosolie

Kort sagt: Kokosolie indeholder fedtsyrer, der kaldes mellemkædede triglycerider, hvilke kan hæmme appetiten, øge fedtforbrændingen og hjælpe dig med at tabe dig om maven.

3. Kogte kartofler

Kartofler kan enten gøre dig fed eller hjælpe dig med at tabe dig. Det er blot et spørgsmål om, hvordan du tilbereder dem.

Mens pommes frites og chips er ret fedende, gælder det imidlertid ikke for almindelige, hele kartofler.

Der findes en skala, der kaldes mæthedsindekset, som måler fødevarers evne til at mætte, så folk dermed spiser færre kalorier ved næste måltid.

Interessant nok så scorer kogte, hvide kartofler langt de fleste point af alle de testede fødevarer (13).

Det betyder, at hvis du spiser flere kartofler, skulle du automatisk spise mindre af andre fødevarer.

Der foreligger nogle beviser på, at det delvist skyldes et protein i kartofler, der kaldes proteasehæmmer 2, som menes at have gavnlige virkninger på appetit-hormonerne, men her er der brug for nærmere forskning (14, 15).

Hvis du gerne vil øge kartoflernes evne yderligere med henblik på vægttab, skal du lade dem køle af, efter du har kogt dem. Det øger i høj grad deres indhold af resistent stivelse, et fiber-lignende stof, der kan hjælpe dig med at tabe dig (16, 17).

Kort sagt: Kogte, hvide kartofler kan være ret effektive med hensyn til mæthedsfølelse. Og således skulle du være i stand til at spise færre kalorier.

4. Kaffe

Kaffe er ikke så slemt, som man hidtil har troet.

I virkeligheden er kaffe meget sundt og spækket med antioxidanter og bioaktive stoffer (18).

Der foreligger en del beviser for, at koffein, den aktive ingrediens i kaffe, kan fremme fedtforbrændingen og hjælpe dig med at holde vægten (19, 20).

Faktisk har koffein vist sig at kunne øge stofskiftet midlertidigt med 3-11% og midlertidigt øge fedtforbrændingen med op til 10-29% (21, 22, 23, 24).

Ifølge én undersøgelse kan 600 mg koffein om dagen (4-6 kopper kaffe) hjælpe dig med at forbrænde yderligere 79-150 kalorier om dagen (25).

Men kroppen kan hurtigt udvikle en tolerance over for virkningerne, så det ovenstående gælder sandsynligvis ikke for folk, der drikker kaffe hver eneste dag (Læs: Hvorfor er kaffe godt for dig? Her er 7 gode grunde ).

Kort sagt: Koffein, den aktive ingrediens i kaffe, har gentagne gange vist sig at kunne øge kroppens stofskifte og fedtforbrænding.

5. Fisk og kød

Når det handler om vægttab, så er protein kongen over næringsstofferne.

Nogle af de bedste kilder til kvalitets protein i kosten omfatter fisk og magert kød.

Undersøgelser viser, at en kost bestående af masser af protein kan øge stofskiftet med op til 80-100 kalorier om dagen, og én undersøgelse når helt op på 260 kalorier om dagen (26, 27, 28, 29).

En anden undersøgelse kom frem til, at protein, som udgjorde 30% af kalorierne, hjalp kvinder med at spise 441 færre kalorier om dagen samt tabe næsten ½ kg om ugen, uden at de bevidst undgik bestemte fødevarer (30).

En proteinrig kost kan også mindske behovet og lysten til at spise mellemmåltider sent om aftenen, og den skulle ligeledes kunne forhindre, at man tager det hele på igen, når man har overstået sin slankekur (31, 32).

Hvis du gerne vil tabe dig og derefter holde vægten, skal du overveje et permanent større proteinindtag i din kost.

Det kan være en udfordring at spise nok protein, så derfor anbefales du at anvende en ernærings-tracker (såsom Cron-o-meter som er gratis og virker godt) i et stykke tid, så du kan være sikker på, at du får nok.

Kort sagt: Fisk og magert kød er nogle af de bedste kilder til protein af god kvalitet. Det kan være en rigtig god hjælp at spise en kost med masser af proteiner (25-30% af kalorierne), hvis du gerne vil tabe dig.

6. Æblecider eddike

Æblecider eddike er utrolig populær i de sundhedsbevidste kredse, og den har vist sig at besidde en lang række fordele.

Den kan reducere blodsukkeret efter et måltid fyldt med kulhydrater, og den kan have en beskeden virkning på din vægt (33, 34).

Undersøgelser har vist, at hvis man indtager eddike sammen med et måltid fyldt med kulhydrater, kan mæthedsfølelsen gøre sig så gældende, at man spiser 200-275 færre kalorier resten af dagen (35, 36).

I én undersøgelse bidrog et indtag af 15-30 ml (1-2 spsk) eddike om dagen til et vægttab på 1,2 – 1, 7 kg over en periode på 12 uger (37).

Kort sagt: Æblecider eddike har vist sig at kunne hæmme appetitten, når man indtager det sammen med kulhydratrige måltider, og det kan fremme et beskedent vægttab, hvis man indtager det hver dag.

7. Grøn te

Grøn te er endnu en fordelagtig drik, hvis du gerne vil gå ned i vægt.

Ligesom kaffe indeholder den koffein, som kan fremme fedtforbrændingen.

Men grøn te indeholder imidlertid også en del andre bioaktive stoffer, der kan have en effekt.

Disse stoffer omfatter bl. a antioxidanten EGCG.

EGCG kan øge aktiviteten af noradrenalin, der stimulerer frigørelsen af fedtsyrer fra dine fedtdepoter (38, 39).

Ifølge nogle undersøgelser kan grøn te ekstrakt øge stofskiftet med omkring 3-4% samt fremme fedtforbrændingen med op til 17% (40, 41, 42).

Selvom beviserne er blandet, har nogle undersøgelser vist, at grøn te kan hjælpe dig med at tabe fedt, især omkring maven (læs: Naturligt vægttab med grøn te)(43, 44, 45).

Kort sagt: Grøn te indeholder koffein og EGCG, stoffer, der umiddelbart kan øge stofskiftet og fedtforbrændingen. Flere undersøgelser har vist, at grøn te kan fremme fedttab.

8. Stærk peber

Stærk peber, såsom chili, indeholder et stof, der kaldes capsaicin.

Mange undersøgelser har vist, at capsaicin kan hæmme appetiten og øge stofskiftet (46, 47, 48).

Derfor er capsaicin en meget populær ingrediens i kommercielle vægttabsprodukter.

Hvis du ikke har noget imod at spise krydret mad, kan du med fordel tilsætte flere stærke krydderier i din kost, hvis du gerne vil tabe dig. Du kan også bestille Chili slankepiller her som folk har set gode resultater med, men husk på at det kun støtter dit vægttab mens din kost er den primære faktor.

Men det ser dog ikke ud til at virke på folk, der spiser stærk mad hele tiden, hvilket betyder, at man kan udvikle en tolerance over for virkningerne (49, 50).

Kort sagt: Stærke pebre er fyldt med stoffet capsaicin, som har vist sig at kunne midske appetiten og øge fedtforbrændingen.

9. Vand

Der er mange fordele ved at drikke en masse vand, og det er utrolig virkningsfuldt, når du vil tabe dig.

Sagen er den, at hvis du drikker ½ liter vand, kan dit stofskiftet forøges med 30% inden for et tidsrum på 1 – 1 ½ time (51).

Det er bedst, at du drikker koldt vand, for dermed er kroppen nødt til at bruge mere energi (kalorier) på at varme vandet op til kropstemperatur.

Og det er bedst at drikke vand før et måltid.

Når du drikker ½ liter vand ½ time før et måltid, vil du føle dig mere mæt. Så hvis du er på slankekur, kan du således tabe op til 44% mere vægt (52).

Kort sagt: Det kan være til stor nytte at drikke vand, især før måltiderne, hvis du gerne vil tabe dig. Vand øger stofskiftet og giver mæthedsfølelse.

10. Hele æg

Hele æg er blandt de sundeste og mest nærende fødevarer på denne planet.

De er blevet gjort til sorteper på grund af deres høje indhold af kolesterol, men nye undersøgelser viser, at de har utrolig små indvirkning på kolesterolet i blodet (53, 54).

Der findes ligeledes nogle meget imponerende undersøgelser, der viser, at når du spiser æg til morgenmad, kan det fremme et vægttab.

I én undersøgelse blev folk mere mætte af at spise æg i stedet for rundstykker til morgenmad, så de dermed spiste færre kalorier de følgende 36 timer (55).

En anden undersøgelse viste, at et morgenmåltid bestående af æg forårsagede 65% større vægttab end et morgenmåltid bestående af rundstykker, selvom begge måltider indeholdt den samme mængde kalorier (56).

Hvis du af en eller anden grund ikke kan spise æg, så er det helt ok. Ethvert morgenmåltid bestående af en masse proteiner og spækket med næringsstoffer skulle kunne gøre et godt stykke arbejde.

Konklusion

En af de fantastiske ting ved disse føde- og drikkevarer er, at du tilsætter dem i din kost i stedet for at fjerne noget. Hvis du er seriøs omkring dit vægttab så læs vores mere detaljerede oversigt her: Opnå hurtigst muligt vægttab – 3 enkle råd

Oversat fra AuthorityNutrition

Summary
10 forskellige slags mad og drikke til fedtforbrænding
Article Name
10 forskellige slags mad og drikke til fedtforbrænding
Description
Spis løs af disse forskellige mad og drikkevare. Samtidig med at kiloerne vil rasle af!
Author
Hurtigtslank
About the author

Michael Jensen

Michael har arbejdet som kostvejleder i over 5 år. Han er passioneret omkring sundhed og velvære. At holde sig i form og være tilfreds med sin vægt er en stor del af det. Han har nu oprettet denne side – Hurtigslank – for at give sin viden og erfaring videre til alle der skulle være interesseret.