8 gode grunde til at spise gojibær

sunde gojibær fra Kina

Hvad er gojibær?

Du har sikker hørt om gojibær og hvor sunde de er. Men lever de op til disse påstande?

I deres egenskab som naturmedicin er de blevet brugt i traditionel kinesisk medicin i mere end 2000 år, og mange folk bruger gojibær til at behandle øje-, lever- og nyresygdomme. Disse røde bær, som bl.a. også kaldes for ulvebær, har en sød, let syrlig smag, og fås ofte i tørret form ligesom rosiner. Man kan spise dem rå eller som juice eller urtete, og de kan også indtages som ekstrakt, pulver og tabletter.

Alle mørkeblå eller røde bær, herunder gojibær, indeholder en god portion antioxidanter, som er med til at beskytte kroppen mod de skadelige frie radikaler. Og det unikke ved gojibær er, at de indeholder de særlige antioxidanter Lycium barbarum polysakkarider, som umiddelbart byder på en lang række gode ting for helbredet.

Disse bær indeholder samtlige 8 essentielle aminosyrer – flere end andre almindelige bær.

Så vil du gerne gøre din kost mere nærende, eller vil du bare gerne vide, om gojibær er noget for dig, så læs videre!

Meget nærende

Næringsindholdet i bærene kan variere alt efter type, friskhed og måden, de er forarbejdet på. De er en sprudlende kilde til vitaminer og mineraler, herunder C-vitamin, fiber, jern, A-vitamin, Zink og antioxidanter, og 85 gram tørrede gojibær indeholder mere eller mindre:

  • Kalorier: 70
  • Sukker: 12 gram
  • Protein: 9 gram
  • Fiber: 6 gram
  • Fedt: 0 gram
  • A vitamin: 150% af ADI (anbefalet dagligt indtag)
  • Kobber: 84% af ADI
  • Selen: 75% af ADI
  • B2 vitamin (riboflavin): 63% af ADI
  • Jern: 42% af ADI
  • C vitamin: 27% af ADI
  • Kalium: 21% af ADI
  • Zink: 15% af ADI
  • Thiamin: 9% af ADI

Og så er de som sagt proppet med effektive antioxidanter, herunder carotenoider, lycopen, lutein og polysakkarider, hvor sidstnævnte faktisk udgør 5-8% af tørrede gojibær.

Vægtmæssigt indeholder disse bær næsten lige så meget C-vitamin som friske citroner og appelsiner. Og for en frugt har de ligeledes et overraskende stort indhold af protein og fiber – to næringsstoffer, der er med til at gøre dig mæt i længere tid.

Mineralerne kobber, jern, selen og zink, som bærrene også bugner af, er vigtige for funktionen i alle dine organer, de beskytter cellerne og styrker stofskiftet.

Kulhydraterne i gojibær er også komplekse kulhydrater. Det betyder, at dit blodsukker stiger langsomt, hvilket reducerer din risiko for efterfølgende sukkerrus.

Inden du bruger gojibær i kosten

Hvis du tager receptpligtigt medicin er det en god ide at tale med din læge, før du begynder at spise gojibær.

Du bør undgå dem i kosten, hvis du:

  • har lavt blodsukker
  • tager blodfortyndende midler
  • har lavt eller højt blodtryk
  • ammer eller er gravid (kan medføre abort)
  • er allergisk over for frugten

50 gram gojibær udgør også 340% af dit indtag af A-vitamin. Så det er nok en god ide at begrænse portionen, så du undgår A-vitamin forgiftning.

Det sunde ved Gojibær

friske goji-bær i skål

Friske gojibær

Bedre immunforsvar og beskyttelse mod influenza

Et stærkt immunforsvar og beskyttelse mod influenza går hånd i hånd. Og vitaminerne i gojibær er umiddelbart i stand til at forbedre og indvirke på begge dele.

I en undersøgelse med 60 ældre mennesker fandt man ud af, at daglig indtagelse af 100 ml koncentreret gojibærsaft i 30 dage medførte et bedre immunforsvar. Det forstærkede lymfocytterne – de hvide blodceller, der beskytter kroppen mod skadelige bakterier og vira, herunder influenza. Og det er ikke uvæsentligt, eftersom vaccinen mod influenza ikke altid giver tilstrækkelig beskyttelse.

Det kan betyde, at gojibær kan beskytte mod efterfølgende infektioner hos ældre mennesker, der er vaccineret mod influenza. Dog må vi ikke glemme, at gojibær IKKE er en erstatning for vaccinen.

Kan muligvis virke slankende

Gojibær er pakket med sund energi. Deres fyldige, søde smag sammen med deres høje fiberindhold kan hjælpe dig med at holde en sund livsstil. De har nemlig et lavt glykæmisk indeks, hvilket hentyder til den indvirkning de har på dit blodsukker, når du spiser dem. Fødevarer som disse slipper langsomt sukker ud i blodbanen, hvormed de umiddelbart kan gøre dig mæt i længere tid og dermed mindske trangen til f. eks noget sødt.

Spis dem som et let mellemmåltid, så du undgår at overspise ved måltiderne. Kom dem i din yoghurt eller salat på samme måde, som du f. eks bruger rosiner.

Deres ernæringsmæssige værdi som en kaloriefattig, sukkerfattig løsning gør dem til en perfekt erstatning for andre tørrede frugter med et højere sukkerindhold. 28 gram gojibær indeholder kun 23 kalorier.

brug kinesiske kirsebær til at få pænere hud

Få pænere hud

Antioxidanter for øjnene og huden

Forskning  har påvist et højt indhold af antioxidanter i bærene, især zeaxanthin. Det er zeaxanthin, der giver gojibær, safran og peberfrugt deres kraftige farve.

Antioxidanter beskytter cellerne, når de bliver udsat for elementer, såsom røg og stråling. Desuden er fødevarer med et sundt indhold af antioxidanter ofte fiberrige og indeholder få usunde fedtstoffer.

Den samme undersøgelse konkluderede også, at ældre mennesker, der dagligt spiste et kosttilskud med gojibær i 90 dage, havde mindre hyperpigmentering og færre druser, dvs. gule aflejringer, i deres øjne.

Endvidere konkluderede man ud fra en undersøgelse med raske ældre mænd og kvinder, at daglig indtagelse af en mælkebaseret gojibærdrik i 90 dage øgede niveauet af zeaxanthin med 26%, samt fik den overordnede antioxidante kapacitet til at stige med 57%.

Det er gode nyheder, eftersom det er vigtigt at få rigeligt med antioxidanter, som jo er godt for helbredet og beskytter mod kroniske sygdomme.

Stabilt blodsukker

De søde gojibær kan gå hen og blive din nye yndlingsspise, hvis du har en sød tand, og de kan umiddelbart hjælpe med at:

  • sænke blodsukkeret
  • forbedre sukkertolerancen
  • lindre insulinresistens
  • forbedre og gendanne celler, der er med til at producere insulin

Dog er de forskellige forsøg begrænset til dyreforsøg, så det er endnu ikke til at vide, om mennesker også kan drage fordel af dem på dette område.

Kolesterol

Dyreforsøg har vist, at indtagelse af gojibær kan have en positiv indvirkning på kolesteroltallet. I et forsøg med kaniner med for højt kolesteroltal, som fik ekstrakt af gojibær i 10 dage, faldt deres samlet kolesteroltal samt niveauet af triglycerider, og det “gode” HDL-kolesterol steg.

Det mere fordelagtige kolesteroltal skulle umiddelbart være forårsaget af de antioxidante polysakkarider og vitaminer i ekstrakten fra gojibærrene.

En anden undersøgelse kom frem til, at rotter med diabetes, efter at have fået 10 mg ekstrakt af gojibær dagligt i 3 uger, havde et fald i triglyceriderne og kolesteroltallet.

Øget testosteronniveau

Gojibær har en lang historie, hvad angår seksuel frugtbarhed. Én undersøgelse på rotter viste, at gojibær betydeligt:

  • øgede sædmængden og -bevægelsen
  • forbedrede seksuel præstation
  • forbedrede restitution af testosteronniveauet

Forskning antyder, at gojibær måske kunne være et alternativ til Vigra mod impotens.

Er gojibær en superfood?

acai morgenmad

Nogle mærker kan finde på at markedsføre gojibær som superfood. En nyere undersøgelse kiggede på forsøgspersoner, der dagligt drak gojibærsaft i 14 dage, i forhold til dem, der ikke gjorde. De, som drak saften, havde:

  • mere energi
  • bedre sportspræstation
  • bedre søvnkvalitet
  • bedre evne til at fokusere
  • mere ro i sindet
  • generelt bedre velvære

Den samme gruppe havde også væsentlig bedre resultater angående problemer med træthed, stress og fordøjelse. Men resultaterne var dog selvrapporterede, og de tog ikke højde for andre betingelser.

Nogle ernærings- og sundhedsanprisninger går også på, at gojibær kan:

  • forlænge forventet levetid
  • reducere hjertesygdomme
  • sænke blodtrykket
  • nedsætte gigtsmerter

Kræftforebyggende

Én populær, kinesisk undersøgelse hævder også, at gojibær kan behandle kræftknuder. Gojibær indeholder beta-sitosterol, som er et kemisk stof, der kan hjælpe med at mindske størrelsen på forvoksede celler samt medføre apoptose, dvs. programmeret celledød i tumorcellerne. Disse kræftforebyggende virkninger skyldes højst sandsynligt, at bærrene er i stand til at øge niveauet af antioxidanter samt sænke niveauet af inflammatoriske cytokiner IL-5 og IL-8 i blodet.

Men ifølge National Health Services (NHS) i Storbritannien er undersøgelserne af ringe kvalitet, eller har ufuldstændige og ubetydelige resultater. I flere andre undersøgelserne på dette specifikke område anvendte man kun udvundet og koncentrerede dele af bærrene, ikke kun gojibærrene alene. Derfor kræver det yderligere forskning på området for at kunne bekræfte de kræftforebyggende egenskaber i gojibær.

Foryngende

Igen spiller antioxidanterne i gojibærrene ind, eftersom de kan forhindre de frie radikaler i at skade kollagenet i huden. Nogle små undersøgelser har også vist, at gojibær kan bremse aldringsprocessen i cellerne, samt at de kan forhindre glycation, endnu en proces, der får huden til at se gammel ud.

En anden undersøgelse har også konkluderet, at ekstrakt fra gojibær øger DNA-syntesen i visse celler, og dermed beskytter dem mod ældning forårsaget af DNA-skade.

Så også hér er det en rigtig god ide at spise en lang række forskellige fødevarer med masser af antioxidanter, også selvom det stadig er nødvendigt med forsøg på mennesker.

Hvordan bruger man gojibær og hvor kan man købe dem

De fleste supermarkeder sælger tørrede gojibær i pakninger, men du kan også få dem friske. Du kan spise dem nøjagtigt som rosiner eller friske bær, f. eks ved at blande dem med cornflakes, mysli eller yoghurt, eller drikke dem som juice eller te.

De smager også godt tilberedt med magert svinekød eller kalkun, hvor de tilføjer en delikat sødme til kraftige retter. Plus, deres indhold af C-vitaminer vil også hjælpe din krop med at optage jernet i kødet.

Det anbefales som regel, at man spiser 2 eller flere portioner frugt om dagen for at opfå de bedste sundhedsmæssige fordele.

Køb dine gojibær et velkendt sted, selvom de gerne er dyre. De billige eller importerede af slagsen skulle tilsyneladende indeholde sulfitter (svovl), som nogle mennesker kan få en allergisk reaktion af (vi anbefaler denne online forhandler).

Generelt skulle de fleste mennesker uden problemer kunne spise dem. Dog har nogle fortalt om milde fordøjelsesproblemer, da de først begyndte at spise dem, og det skulle være en helt almindelig bivirkning. Hvis du lider af kroniske fordøjelses – eller mavetarmproblemer, så rådfør dig med din læge, før du bruger gojibær.

Alternative løsninger

Gojibær kan være dyrere end andre bær. Hvis du leder efter andre fødevarer med samme ernæringsmæssige indhold, så anbefaler NHS (sundhedsvæsenet i England):

  • bær såsom jordbær og blåbær
  • peberfrugt, tropiske frugter og mørke bladgrøntsager
  • hvedegræs, der hjælper på slankekuren
  • granatæblejuice
  • fede fisk
  • Grøn te

Konklusion: Gojibær er godt for dig

Hvis du gerne vil udvide din kost med en ny, nærende fødevare, så kan gojibær være et godt valg. De er som sagt fyldt med vitaminer, mineraler og antioxidanter samt en god portion proteiner, hvormed de kunne gå hen og øge din overordnede velvære. Og så kan de være en kærkommen afveksling fra de andre frugter eller bær, du spiser til dagligt.

Forskning tyder på, at gojibær kan få dig til at føle dig bedre tilpas samt styrke dit helbred. Deres sundhedsmæssige fordele virker til at være særlig nyttige for ældre mennesker. Men påstande om deres evne til at mindske gigtsmerter samt deres kræftforebyggende egenskaber bør undersøges nærmere. De fleste af fordelene virker til at være forbundet med koncentreret saft eller purificerede ekstrakter, hvor begge dele har et højere indhold af aktive stoffer, end man lige finder i friske eller tørrede gojibær.

Gojibær er dyrere end andre frugter. Så hvis du ikke kan overkomme prisen, kan du sagtens bruge hvedegræs samt grøn te, der er fyldt med sundhedsmæssige egenskaber. Du skal altid tale med din læge, inden du vælger et kosttilskud. Gojibær kan sænke dit blodsukker endnu mere, hvis du allerede har et lavt blodsukker.

Alt i alt giver det god mening at bruge dem sammen med en sund kost, der består af en lang række andre frugter og grøntsager.

 

  • 05/03/2018

Maria Hansen

Maria bor i Valby med sin kæreste og søn. Du kan for det meste finde hende ude på løbetur eller i køkkenet hvor hun eksperimenterer dagligt med at lave de perfekte sunde pandekager. Resten af tiden bliver brugt på at drive Hurtigtslank og informere danskerne om hvad der bliver publiceret af ny forskning som er relevant for deres sundhed.

Klik her for at tilføje en kommentar

Skriv en kommentar: