11 sunde grunde til, at du skal spise hvidløg

hele fed hvidløg

“Lad mad være din medicin, og medicin være din mad”.

Berømte ord fra den gamle, græske læge Hippokrates, som ofte refereres til som den vestlige lægekunsts fader.

Han anbefalede hvidløg som behandling til en lang række medicinske tilstande.

Og moderne videnskab har for nyligt bekræftet mange af disse fordelagtige indvirkninger på helbredet.

Her følger 11 sunde fordele ved hvidløg, som bakkes op af forskningsundersøgelser på mennesker.

1. Hvidløg indeholder stoffet allicin, som besidder kraftige, medicinske egenskaber

Hvidløg er en løgplante, der tilhører allium-familien, og er nært beslægtet med løg, skalotteløg og porrer. Den vokser mange steder i verden og er en populær ingrediens i madlavningen pga. sin kraftige duft og lækre smag.

I oldtiden blev hvidløg imidlertid primært anvendt for sine sunde, medicinske egenskaber (1). Og mange store civilisationer, herunder ægypterne, babylonerne, grækerne, romerne og kineserne, har dokumenteret dens brug (2).

Et helt hvidløg består af mere eller mindre 10-20 fed. Vi ved nu, at de fleste af de sunde indvirkninger skyldes en af svolvforbindelserne, der dannes, når man hakker, presser eller tygger hvidløgsfedet. Det er dette stof, der kaldes for allicin, og det er også det, som giver hvidløget den karakteristiske duft.

Allicin trænger ind i kroppen via fordøjelseskanalen og bevæger sig ud i alle ender og kanter, hvor den udøver sine kraftige, biologiske indvirkninger (som vi kommer til om lidt).

Kort sagt: Hvidløg er en løgplante, som man dyrker, fordi den smager godt og er sund. Den har et stort indhold af svovlforbindelsen allicin, som umiddelbart står for størstedelen af de sundhedsmæssige fordele.

 

2. Hvidløg er meget nærende med meget få kalorier

Trods de få kalorier er hvidløg utroligt nærende.

28 gram hvidløg indeholder (3):

  • Mangan: 23% af det anbefalet daglige indtag
  • B6-vitamin: 17% af ADI
  • C-vitamin: 15% af ADI
  • Selen: 6% af ADI
  • Fiber: 0,6 gram
  • En god portion kalk, kobber, kalium, fosfor, jern og B1-vitamin

Hvidløg indeholder også spormængder af forskellige andre næringsstoffer. Faktisk har det lidt af næsten alt det, vi har brug for.

Og med det følger der 42 kalorier, 1,8 gram protein samt 9 gram kulhydrater.

Kort sagt: Hvidløg er kaloriefattigt og fyldt med C-vitamin, B6-vitamin og mangan. Det indeholder ligeledes spormængder af diverse andre næringsstoffer.

 

3. Hvidløg kan bekæmpe sygdom, herunder en almindelig forkølelse

Hvidløg som kosttilskud er kendt for at kunne styrke immunforsvaret.

I en stor undersøgelse, der varede 12 uger, konkluderede man, at et dagligt kosttilskud med hvidløg reducerede forkølelsestilfældene med 63% sammenlignet med placebo (4).

Forkølelsessymptomernes gennemsnitlige varighed blev også reduceret med 70%, fra 5 dage i placebogruppen til kun 1 1/2 dag i hvidløgsgruppen.

En anden undersøgelse kom frem til, at en høj dosis hvidløgsekstrakt (2,56 gram om dagen) kan reducere antallet af sygedage med forkølelse eller influenza med 61% (5).

Så hvis du ofte bliver forkølet, burde du bruge mere hvidløg i din kost.

Kort sagt: Hvidløg som kosttilskud hjælper med at beskytte mod samt nedsætte sværhedsgraden af almindelige sygdomme såsom influenza og forkølelse.

 

4. De aktive stoffer i hvidløg kan sænke blodtrykket

Hjertekarsygdomme såsom hjerteanfald og slagtilfælde er verdens største dræbere.

Forhøjet blodtryk, eller hypertension, er en af de væsentligste drivkræfter bag disse sygdomme.

Forsøg med mennesker har konkluderet, at kosttilskud med hvidløg har en betydelig indvirkning, hvormed det sænker blodtrykket hos folk med forhøjet blodtryk (6, 7, 8).

I én undersøgelse var lagret hvidløgsekstrakt i doser på 600-1,500 mg lige så effektivt som lægemidlet Atenolol til at sænke blodtrykket i en periode på 24 uger (9).

Mængden af kosttilskuddet skal være ganske stor for at kunne opnå de ønskede virkninger. Den nødvendige mængde allicin svarer til omkring 4 fed hvidløg om dagen.

Kort sagt: Det ser ud til, at høje doser hvidløg kan forbedre blodtrykket hos dem med forhøjet blodtryk (hypertension). I nogle tilfælde kan kosttilskud være lige så effektivt som almindelige lægemidler.

hvidløg beskytter immunforsvaret

5. Hvidløg forbedrer kolesteroltallet, hvilket kan mindske risikoen for hjertesygdom

Hvidløg kan sænke det totale samt LDL-kolesterol.

Hvad angår dem med for højt kolesterol, kan kosttilskud med hvidløg umiddelbart sænke det totale og/eller LDL-kolesterol med ca. 10-15% (10, 11, 12).

Ser man på LDL- (det “dårlige”) og HDL-kolesterol (det “gode”) i særdeleshed, ser det ud til, at hvidløg kan sænke LDL uden nogen egentlig indvirkning på HDL (6, 7, 13, 14, 15).

Hvidløg sænker umiddelbart ikke niveauet af triglycerider, en anden kendt risikofaktor for hjertesygdom (10, 12).

Kort sagt: Kosttilskud med hvidløg skulle umiddelbart kunne sænke det totale samt LDL-kolesterol, især hos dem, som har et højt kolesteroltal. HDL-kolesterolet og triglyceriderne bliver umiddelbart ikke påvirket.

 

6. Hvidløg indeholder antioxidanter, som kan beskytte mod Alzheimers og demens

Oxidativ skade fra frie radikaler har en hånd med i aldringsprocessen.

Hvidløg indeholder antioxidanter, der hjælper kroppens beskyttende mekanismer mod oxidativ skade (16).

Høje doser kosttilskud med hvidløg har vist sig at kunne øge de antioxidante enzymer hos mennesker (5, 17) samt væsentligt sænke oxidativt stress hos dem med forhøjet blodtryk (6).

De kombinerede virkninger i form af lavere kolesteroltal og blodtryk såvel som de antioxidante egenskaber kan forebygge mod almindelige sygdomme i hjernen såsom Alzheimers og demens (17, 18).

Kort sagt: Hvidløg indeholder antioxidanter, der beskytter mod celleskade og aldring. Det kan mindske risikoen for Alzheimers og demens.

 

7. Du kan måske leve længere med hvidløg

Det er i bund og grund umuligt at påvise, hvordan et menneske kan leve længere.

Men tager man de gavnlige indvirkninger på væsentlige risikofaktorer såsom forhøjet blodtryk i betragtning, giver det god mening, at hvidløg skulle kunne hjælpe dig med at leve længere.

Det er også en vigtig ting, at det kan bekæmpe infektionssygdomme, fordi disse er almindelige dødsårsager, især hos ældre mennesker eller folk med dårligt immunforsvar.

Kort sagt: Hvidløg har kendte, gavnlige indvirkninger på almindelige årsager til kroniske lidelser, så det giver god mening, at det kan være med til at forlænge levetiden.

8. Kosttilskud med hvidløg kan forbedre sportsudøvelsen

Hvidløg var et af de første “præstationsfremmende” stoffer.

Gamle kulturer anvendte det traditionelt til at reducere træthed og fremme arbejdskraftens arbejdskapacitet. Og især de olympiske sportsudøvere i det gamle Grækenland fik det “ordineret” (19).

Undersøgelser på gnavere har vist, at hvidløg hjælper på sportspræstationen, men der er ikke blevet testet særligt meget på mennesker.

Personer med hjertesygdom, som indtog hvidløgsolie i 6 uger, havde et fald i den maksimale hjertefrekvens på 12% og forbedrede deres træningskapacitet (20).

En undersøgelse på 9 konkurrencedygtige cykelryttere fandt imidlertid ingen fordele for præstationen (21).

Andre undersøgelser antyder, at hvidløg kan gøre dig mindre træt efter træning (2).

Kort sagt: Hvidløg kan forbedre fysisk udøvelse hos laboratoriedyr og folk med hjertesygdom. Fordelene for raske personer er endnu ikke afgjort.

 

9. Indtagelse af hvidløg kan udrense tungmetallerne i kroppen

Svovlforbindelserne i hvidløg har ved høje doser vist sig at kunne beskytte mod organskade fra tungmetalforgiftning.

Man konkluderede med en 4 uger lang undersøgelse på ansatte på en bilbatterifabrik (overdreven udsættelse for bly), at hvidløg reducerede blyniveauet i blodet med 19%. Det sænkede også mange kliniske tegn på forgiftning, herunder hovedpine og forhøjet blodtryk (22).

Tre doser hvidløg hver dag overgik endda lægemidlet D-penicillamin, hvad angik svækkelse af symptomerne.

Kort sagt: Ifølge én undersøgelse skulle hvidløg væsentligt kunne sænke blyforgiftning samt relaterede symptomer.

 

10. Hvidløg kan være godt for knoglerne

Der er ingen forsøg på mennesker, der har målt hvidløgets virkninger på knogletab.

Men undersøgelser på gnavere har vist, at det kan minimere knogletab ved at øge østrogen hos hunnerne (23, 24).

I én undersøgelse med kvinder i overgangsalderen fandt man frem til, at en daglig dosis tør hvidløgsekstrakt (svarende til 2 gram rå hvidløg) væsentligt sænkede en markør for østrogenmangel (27).

Det tyder derfor på, at hvidløg i denne form har en gavnlig indvirkning på kvinders knogler.

Fødevarer, såsom hvidløg og løg, har også vist sig at have gavnlige indvirkninger på slidgigt (28).

Kort sagt: Det ser ud til, at hvidløg er godt for knoglerne, idet det øger kvinders østrogenniveau, men det er nødvendigt med flere undersøgelser på mennesker.

skåret og presset hvidløg på pizza

11. Det er nemt at bruge hvidløg i kosten, og det smager utrolig godt

Den sidste på listen drejer sig ikke om sundheden, men den er stadig vigtig. Faktum er nemlig, at det er super nemt (og lækkert) at bruge hvidløg i maden.

Det passer fint sammen med de fleste salte retter, især supper og saucer. Den stærke smag af hvidløg kan også pifte ellers smagløse opskrifter op.

Man kan få forskellige former for hvidløg, lige fra hele fed og lækker hvidløgscreme til pulver og kosttilskud, såsom hvidløgsekstrakt og hvidløgsolie.

Minimummet for en effektiv dosis som lægemiddel er 1 fed i måltidet 2-3 gange om dagen.

Det er dog godt at huske på, at hvidløg har nogle ulemper, såsom dårlig ånde. Nogle personer er også allergiske over for det.

Hvis du har en blødersygdom eller tager blodfortyndende medicin, så skal du konsultere din læge, inden du øger din indtagelse af hvidløg.

Det aktive stof allicin dannes kun, når hvidløget presses eller hakkes, mens det er råt. Hvis du tilbereder det, inden du presser det, vil det ikke have de samme sundhedsmæssige indvirkninger.

Derfor er det bedst at spise hvidløg råt, eller presse og hakke det og lade det stå lidt, inden du kommer det i retten.

Det er også super lækkert at presse et par fed frisk hvidløg med en hvidløgspresser, blande det med ekstra jomfruolivenolie og en smule salt, hvis du gerne vil have en sund og utrolig lækker dressing.

 

  • 19/10/2018

Maria Hansen

Maria bor i Valby med sin kæreste og søn. Du kan for det meste finde hende ude på løbetur eller i køkkenet hvor hun eksperimenterer dagligt med at lave de perfekte sunde pandekager. Resten af tiden bliver brugt på at drive Hurtigtslank og informere danskerne om hvad der bliver publiceret af ny forskning som er relevant for deres sundhed.

Klik her for at tilføje en kommentar

Skriv en kommentar: