Liste over grønsager med lavt indhold af kulhydrater

De bedste og værste grønsager på en lav-kulhydrat diæt.

Grønsager med få kulhydrater

Denne liste er groft sorteret fra lavest til højest indhold af kulhydrater per portion, men de fleste indeholder ikke stivelse og har generelt få kulhydrater.

Den præcise mængde kulhydrater er afhængig af portion-størrelsen. Husk at når det kommer til at tælle kulhydrater i grønsager så er fibre ikke talt med, og kan trækkes fra det totale antal.

  • Spirer og andre små frø (spirede bælgfrugter har flere kulhydrater)
  • Bladgrønt – Salat, spinat, bladbeder, etc.
  • Radiser
  • Urter – Persille, koriander, basilikum, rosmarinen, timian (du kan generelt lad være med at tælle urter med i dit regnskab)
  • Bok Choy
  • Bambusskud
  • Seleri
    • Hav-grønsager (tang osv.)
  • Svampe
  • Kål – Grønkål, rødkål, hvidkål, etc.
  • Avokado
  • Asparges
  • Agurk (eller syltede agurker hvis du ikke tilsætter sukker)
  • Grønne bønner
  • Fennikel
  • Blomkål
  • Brokolli
  • Peberfrugt (Herunder chili og jalapenos)
  • Squash
  • Zucchini
  • Rosenkål
  • Forårsløg
  • Tomat
  • Aubergine
  • Tomatillos (små grønne tomater)
  • Artiskok
  • Roer
  • Løg
  • Porre
  • Vand kastanjer (advarsel: kastanjer indeholder stivelse, men bruges generelt i mindre mængder end andre rodfrugter)

Grønsager med højt indhold af kulhydrater

  • Gulerødder (De er dog ikke så slemme som andre grønsager i denne gruppe)
  • Beder (inkl. rødbeder)
  • Ærter
  • Græskar
  • Pastinak
  • Alle slags kartofler (inkl. søde kartofler)
  • Majs
  • Plantains (madbananer)

Brug for hjælp til at spise flere grønsager?  Prøv disse ideer:

Mange personer fordobler deres indtag af grønsager på en lav kulhydrat-diæt. Hvis du ikke er vant til at spise mange grønsager, så er her lidt hjælp.

Grunden til at du vil spise flere grønsager er fordi de tager over i stedet for de fødevarer med stivelse (ris, kartofler, pasta, brød osv). For eksempel, prøv disse lav kulhydrat alternativer:

Blomkålsmos

(flere kommer snart)