6 utrolige fordele ved Moringa Oliefera (og hvor du kan købe det)

bestil og køb

Moringa oleifera er en plante, som i flere tusinde år er blevet hyldet for sine sundhedsmæssige fordele.

Den er fuld af sunde antioxidanter og bioaktive plantestoffer.

Indtil videre har forskerne kun undersøgt en brøkdel af de mange anerkendte gavnlige egenskaber, som dette “mirakeltræ” er i besiddelse af.

Her følger 6 sundhedsmæssige fordele ved planten, som underbygges af videnskabelige undersøgelser.

1. Utrolig nærende

Moringa Oleifera er et lille træ, som vokser i det nordlige Indien.

Det har en bred vifte af navne, såsom trommestiktræ, peberrodstræ og benzolivetræ.

Næsten alle dele af træet kan spises eller anvendes som ingredienser i naturlægemidler.

Bladene og bælgene spises almindeligvis i nogle dele af Indien og Afrika (1).

Her er et billede af blade, pulver og kapsler fra træet:

moringa blade i pulver og pille form

Bladede er en fremragende kilde til mange vitaminer og mineraler. 1 kop friske, hakkede blade (21 gram) indeholder følgende (2):

(ADT= anbefalet dagligt tilførsel)

  • Protein: 2 gram.
  • B6 vitamin: 19% ADT.
  • C vitamin: 12% ADT.
  • Jern: 11% ADT.
  • Riboflavin (B2): 11% ADT.
  • A vitamin (fra betacaroten): 9% ADT.
  • Magnesium: 8% ADT.

I de vestlige lande bliver de tørrede blade solgt som kosttilskud enten i pulverform eller som kapsler.

Bælgene har generelt et mindre indhold af vitaminer og mineraler i forhold til bladede.

Men de er imidlertid fulde af C vitamin. En kop friske bælge i skiver (100 gram) indeholder 157% af dit daglige behov for C vitamin (3).

I udviklingslandene er der sommetider mangel på vitaminer, mineraler og protein i kosten, og derfor kan Moringa oleifera være en vigtig kilde til mange essentielle næringsstoffer i disse lande.

Men der er dog én ulempe. Moringa bladene kan ligeledes indeholde et højt niveau af anti-næringsstoffer, som kan reducere optagelsen af mineraler og protein (4, 5).

Kort sagt: Moringa blade indeholder mange vigtige næringsstoffer, herunder protein, B6 vitamin, C vitamin, riboflavin og jern.

grønne blade2. Indeholder mange antioxidanter

Antioxidanter er stoffer, der virker mod frie radikaler i vores krop.

Høje niveauer af frie radikaler forårsager oxidativt stress, som kan bidrage til kroniske sygdomme, såsom hjertekarsygdomme og type 2 diabetes (6, 7).

Man har fundet flere antioxidante plantestoffer i Moringa oleifera bladene (8, 9, 10).

Udover C vitamin og betacaroten, indeholder de (11, 12):

  • Quercetin: Denne kraftfulde antioxidant kan hjælpe med at sænke blodtrykket (13, 14).
  • Chlorogensyre: Chlorogensyre, som også findes i store mængder i kaffe, kan hjælpe med at nedsætte blodsukkeret efter måltider (15, 16).

Faktisk fandt en undersøgelse af kvinder frem til, at når de indtog 7 gram (1½ teske) pulver af moringa blade hver dag i tre måneder, steg mængden af antioxidanter i blodet markant (17).

Ekstrakt af moringa blade kan også bruges som konserveringsmiddel til mad. Det øger holdbarheden på kød ved at reducere iltningen (18).

Kort sagt: Træet indeholder mange forskellige antioxidanter, herunder quercetin og chlorogensyre. Pulver af moringa blade kan øge niveauerne af antioxidanter i blodet.

3. Kan sænke blodsukkeret

Forhøjet blodsukker kan være et alvorligt sundhedsproblem og er f. eks det mest kendetegnende ved diabetes.

pulver og frø

Og som tiden går kan forhøjet blodsukker medføre risikoen for mange alvorlige helbredsmæssige problemer, herunder hjertekarsygdom. Derfor er det vigtigt, at blodsukkeret holder sig inden for de normale, sunde grænser.

Flere undersøgelser har interessant nok vist, at ekstrakt fra planten kan medvirke til at sænke blodsukkeret.

Men de fleste resultater er dog baseret på dyreforsøg. Der er kun foretaget få forsøg med mennesker, og kvaliteten er generelt ringe (19, 20, 21).

I en undersøgelse indtog 30 kvinder 7 gram pulver af moringa blade hver dag i tre måneder. Dette reducerede det fastende blodsukker med 13,5% (17).

Endvidere viste en lille undersøgelse af 6 diabetespatienter, at et måltid tilsat 50 gram moringa blade, reducerede en forøgelse af blodsukkeret med 21 % (22).

Disse virkninger skyldes de plantestoffer, såsom isothiocyanater (23), der findes i Moringa blade.

Kort sagt: Moringa blade kan sænke blodsukkeret, men det er nødvendigt med yderligere undersøgelser, før man kan komme med pålidelige anbefalinger.

4. Kan reducere betændelsegrønne blade i mørter

Betændelse er kroppens naturlige reaktion på infektion eller skade.

Det er vigtigt som en beskyttende mekanisme, men det kan udvikle sig til et større helbredsproblem, hvis det fortsætter i lang tid.

Man mener, at vedvarende betændelse hænger sammen med mange kroniske sygdomme, herunder hjertekarsygdomme og kræft (24, 25).

Mange frugter, grøntsager, urter og krydderier besidder kendte egenskaber mod betændelse. Disse omfatter gurkemeje og granatæbler (læs: Mirakel kosttilskud? – Top 10 fordele ved gurkemeje).

Moringa blade, bælge og frø har også vist sig at have anti-inflammatoriske egenskaber, hvilket sandsynligvis skyldes isothiocyanater (26, 27, 28).

Undersøgelserne er dog indtil videre begrænset til reagensglas og dyreforsøg. Det vides endnu ikke, om Moringa oleifera har lignende anti-inflammatoriske virkninger på mennesker.

Kort sagt: I dyreforsøg og reagensglas undersøgelser har Moringa oleifera vist sig at have en anti-inflammatorisk effekt. Der er ikke foretaget studier over dette på mennesker.

5. Kan sænke kolesterol

nartulige slankepiller

Høje mængder af kolesterol i blodet er blevet kædet sammen med en øget risiko for hjertesygdom.

Mange plantebaserede fødevarer kan med stor effekt reducere kolesterol. Disse omfatter hørfrø, havre og mandler.

Forsøg både på mennesker og dyr har vist, at træet kan have lignende kolesterol-sænkende virkninger (8, 19, 29, 30).

Kort sagt: Moringa oleifera kan sænke kolesterol i blodet, hvilket skulle kunne medføre mindre risiko for hjertekarsygdom.

6. Kan beskytte mod arsen forgiftning

vægtabs kapslerMad og vand forurenet af arsen er et problem i mange dele af verden.

Ris kan i særdeleshed indeholde høje niveauer (31).

Selvom arsen i mad og vand ikke giver symptomer på forgiftning med det samme, kan langvarig udsættelse medføre helbredsmæssige problemer på længere sigt.

Observationsundersøgelser viser, at hvis man er udsat for arsen i længere tid, har man en større risiko for at få kræft og hjertesygdomme (32, 33).

Flere undersøgelser på mus og rotter viser, at bladene og frøene fra Moringa oleifera kan beskytte mod nogle virkninger af arsen forgiftning (34, 35, 36).

Disse undersøgelser er lovende, men det vides endnu ikke, om det også gælder for mennesker.

Kort sagt: Dyreforsøg antyder, at Moringa oleifera kan beskytte mod arsen forgiftning. Men undersøgelser er endnu ikke blevet foretaget på mennesker.

Anvendelse og forhandlere

Hvis du gerne vil nyde fordelene ved Moringa oleifera, findes der et glimrende kosttilskud hos denne online forhandler. Du vil se de bedste resultater over en 3-måneders periode.

Online forhandler med kvalitets Moringa – gratis fragt + 90 dages returret

SE PRISER

Konklusion

Indtil videre har undersøgelser vist, at Moringa oleifera kan medføre moderat sænkning af blodsukker og kolesterol. Det har med stort sandsynlighed også antioxidante og anti-inflammatoriske egenskaber, og det beskytter mod arsen toksicitet.

Moringa blade er også meget nærende og skulle især være gavnlige for folk med mangel på vigtige næringsstoffer. Alt i alt et glimrende kosttilskud for de fleste danskere.

Oversat fra AuthorityNutrition

Summary
Review Date
Reviewed Item
Moringa Oleifera
Author Rating
51star1star1star1star1star
Click here to add a comment

Leave a comment: