Naturligt vægttab med grøn te

pige med hue som holder en kop grøn teGrøn te er en af de sundeste drikkevare punktum.

Den er fyldt med antioxidanter og forskellige stoffer, der er gavnlige for helbredet.

Mange undersøgelser har vist, at grøn te kan øge fedtforbrændingen og dermed fremme et vægttab.

Lad mig forklare, hvordan det hænger sammen…

Grøn te indeholder stoffer, som kan hjælpe dig med at tabe fedt

Grøn te er mere end blot en kop varmt vand med smag.

De bioaktive stoffer i tebladene opløses nemlig i det varme vand.

Når du drikker en kop te af god kvalitet, får du faktisk en stor mængde gavnlige stoffer med stærke biologiske virkninger (1).

Det bedst kendte af disse er koffein. En kop grøn te indeholder meget mindre koffein (24-40 mg) end en kop kaffe (100-200 mg), men alligevel nok til at have en mild virkning.

Koffein er en velkendt stimulans, som i en lang række undersøgelser har vist sig at kunne fremme fedtforbrænding og forbedre ydeevnen under træning (2, 3).

Men grøn te træder virkelig i forgrunden med sit store omfang af antioxidanter… den er nemlig spækket med de virkningsfulde antioxidanter catechiner (4).

De vigtigste er EGCG (Epigallocatechin gallate), et stof, der kan øge stofskiftet.

Og så kan du rent faktisk få glæde af disse fordele både ved at drikke grøn te såvel som ved at indtage grøn te ekstrakt i form af et kosttilskud. De fleste af undersøgelserne anvendte ekstrakter.

Kort sagt: Grøn te indeholder bioaktive stoffer, såsom koffein og EGCG, som kan have kraftige virkninger på stofskiftet.

Grøn te kan mobilisere fedt fra fedtcelleren kop te med citron

For at kroppen kan forbrænde fedt, skal fedtet først nedbrydes i fedtcellerne og frigives til blodbanerne.

De aktive stoffer i grøn te kan fremme denne proces ved at styrke effekten af fedtforbrændende hormoner.

Det vigtigste antioxidant i grøn te, EGCG, hæmmer de enzymer, som nedbryder hormonet noradrenalin (5).

Når disse enzymer hæmmes, øges mængden af noradrenalin (6).

Nervesystemet benytter dette hormon som et signal til fedtcellerne, der får dem til at nedbryde fedt. Mere noradrenalin giver derfor et stærkere signal til fedtcellerne, som dermed nedbryder mere fedt.

Koffein og EGCG (som begge forekommer naturligt i grøn te) kan faktisk have en gensidig forstærkende effekt, eftersom koffein besidder fedtforbrændende egenskaber (7).

Som resultat vil fedtcellerne nedbryde mere fedt, som frigives til blodbanerne, hvor kroppen har mulighed for at omdanne det til energi, f. eks i muskelcellerne.

Kort sagt: Plantestofferne i grøn te øger niveauet af hormoner, som får fedtcellerne til at nedbryde fedt. Det frigiver fedt til blodbanen og fedtet kan således bruges som energi.

Grøn te øger fedtforbrændingen, især under træning

Hvis du ser på indholdet i næsten alle kommercielle kosttilskud for vægttab og fedtforbrænding, vil du helt sikkert kunne finde en eller anden form for te blandt ingredienserne.

ung kvinde der drikker te

Det skyldes, at grøn te gentagende gange har vist sig at kunne øge fedtforbrændingen, især når man motionerer.

Ifølge en undersøgelse forbrændte mænd, som indtog grøn te ekstrakt og motionerede, 17% mere fedt end mænd, som ikke fik kosttilskuddet. Denne undersøgelse antyder, at grøn te kan fremme de fedtforbrændende virkninger under motion (8).

En anden undersøgelse, der varede 8 uger, kom frem til, at grøn te kan øge fedtforbrændingen, både under træning og i hvile (9).

Og der flere undersøgelser, der bakker op om dette. Grøn te øger specifikt fedtforbrændingen, hvilket på længere sigt kan medføre mindre kropsfedt (10, 11).

Kort sagt: Forskning viser, at grøn te ekstrakt kan fremme kroppens evne til at forbrænde fedt. Virkningen er endnu større, når du kombinerer det med motion.

Grøn te kan øge stofskiftet og få dig til at forbrænde flere kalorier døgnet rundt

slanke teVores krop forbrænder konstant kalorier.

Selv når vi sover eller sidder ned, udfører vores celler milliarder af funktioner, som kræver energi.

Flere studier antyder, at grøn te kan få os til at forbrænde flere kalorier, selv når vi slapper af.

I de fleste af disse undersøgelser drejer det sig om en øget mængde på omkring 3-4%, skønt nogle studier endda viser en forøgelse helt op til 8% (12, 13, 14).

For en person, der forbrænder 2000 kalorier pr. dag, løber 3-4% op til 60-80 kalorier ekstra om dagen, svarende til hvad man forventer af en proteinrig kost.

Selvom de fleste studier kun varede 1-3 dage, tyder det også på, at effekten, der påvirker stofskiftet, varer ved i længere tid (15, 16).

I en undersøgelse med 60 svært overvægtige personer, tabte gruppen sig, der indtog grøn te ekstrakt, 3,3 kg og forbrændte 183 flere kalorier om dagen efter 3 måneder (17). (læs: Opnå hurtigst muligt vægttab – 3 enkle råd)

Men det er imidlertid ikke alle undersøgelserne, der påviser, at grøn te øger stofskiftet. Virkningen kan afhænge af den enkelte (18).

Kort sagt: Flere studier er kommet frem til, at grøn te kan øge stofskiftet og hjælpe folk med at forbrænde ca. 3-4% flere kalorier hver dag.

Kan grøn te automatisk få dig til at spise færre kalorier?

Grøn te er en glimrende slanke te da den hæmmer appetitten.grøn te piller

Sådan kan man altså automatisk spise færre kalorier uden at anstrenge sig.

Flere studier har kigget nærmere på virkningerne af grøn te angående appetit, men de fleste viste modstridende resultater (19).

Nogle dyreforsøg antyder også, at grøn te kan reducere den fedtmængde, vi optager fra fødevarer, men det er ikke blevet påvist hos mennesker (20, 21, 22).

Generelt set tyder det på, at grøn te udøver sine kundskaber primært ved at “give kalorierne sparket”… teen får os til at forbrænde mere fedt, men umiddelbart har det ikke nogen synlig effekt på, hvor meget mad vi spiser i løbet af dagen.

Kort sagt: Der er i øjeblikket intet bevis på, at grøn te kan få folk til at indtage færre kalorier. Nogle dyreforsøg antyder, at den kan reducere optagelsen af fedt fra kosten, men det er ikke blevet påvist hos mennesker.

Grøn te kan hjælpe dig med at tabe fedt, især det skadelige bugfedt

ung kvinde der laver en kop te til vægttabNår det kommer til at et synligt vægttab, er virkningerne ved grøn te forholdsvis moderate.

Selvom en lang række undersøgelser viser, at folk rent faktisk taber sig, er der samtidigt nogle studier, der viser det modsatte.

To gennemgangsundersøgelser, der kiggede på mange kontrollerede forsøg, fandt frem til, at folk gennemsnitligt tabte sig omkring 1,3-1,4 kg (23, 24).

Men… det er vigtigt at huske på, at fedt er forskelligt.

Der er fedt, som sætter sig under huden, og så er der indvoldsfedt, som er det bugfedt, der sætter sig om organerne.

Det er dette dybtliggende indvoldsfedt, der er skadeligt. Det forårsager inflammation og insulinresistens, som begge i høj grad kædes sammen med alle mulige former for alvorlige sygdomme, herunder type 2 diabetes og hjerte-karsygdomme (læs: De 6 bedste kosttilskud der bekæmper inflammation).

Adskillige undersøgelser af grøn te viser, at skønt vægttabet er moderat, er en betydelig procentdel af det tabte fedt faktisk det skadelige indvoldsfedt (25, 26, 27).

Dette skulle hen ad vejen kunne betyde en mindre risiko for at udvikle mange af de dødelige sygdomme… og kan således medføre et længere og sundere liv.

Konklusion

Selvom grøn te i nogen grad kan øge stofskiftet og fedtforbrændingen, skal du ikke forvente et stort vægttab med grøn te alene.

Men lidt har også ret og teen kan endda virke bedre, når den kombineres med andre effektive, slankende metoder, såsom at spise mere protein og skære ned på kulhydraterne.

Og vi skal naturligvis heller ikke glemme, at grøn te er meget mere end det. Den er også ekstrem sund af mange andre grunde.

Hvis du ønsker at bestille grøn slankete som er specielt fremstillet til vægttab så anbefaler vi følgende forhandler:

weightworldlogo

SE PRISER

Brug rabatkoden “hurtigtslank5” for 5% rabat på alle køb.

Summary
recipe image
Recipe Name
Grøn te
Published On
Preparation Time
Average Rating
51star1star1star1star1star Based on 7 Review(s)