Forøg dit proteinindtag på 9 unikke måder med proteinpulver

tag muskler på med proteinpulver

Det har aldrig været så populært at bruge proteinpulver, som det er i dag, hvor plantebaseret, vegansk, mælkefri og traditionel valleprotein er nogle af de mest populære muligheder, som forbrugerne kan vælge imellem.

Og det ikke så underligt, at proteinpulver er almindeligt brugt, for det er en økonomisk og meget nem måde at få mere protein per portion.

Sådan kan proteinpulver være nyttigt i en sund kost

De fleste proteinpulvere koster mindre end 50% af, hvad en typisk kødbaseret portion protein ville koste, og mange af dem er faktisk ret sunde, når du kigger på deres varedeklaration. Men ulempen er imidlertid, at de fleste af disse billige proteinpulvere er lavet med ingredienser af mindre god kvalitet, og ofte smager de ikke ret godt.

Forbrugerne er også blevet mere opmærksomme på, hvad der bliver proppet i deres proteinpulver, på samme måde som de er omhyggelige med at læse varedeklarationerne på andre af deres foretrukne fødevarer.

Men de fleste bruger desværre stadig proteinpulver på den gamle måde: i en proteinshake eller smoothie. Selvom det helt sikkert er en god, og meget populær, måde at få protein på, så kan du bruge proteinpulver på så mange andre måder, der både er nemme og sunde.

Så tag dit proteinpulver og prøv disse 9 unikke måder.

Forneden kan du også finde nogle tips til, hvordan du vælger et sundt protein, hvis du gerne vil prøve noget nyt på markedet.

Velbekomme!

put proteinpulver i din havregrød

1. Udblødte havregryn eller havregrød

Havregrød (1) er et sundt morgenmåltid og indeholder allerede 7 gram protein per halve kop. Men hvis du gerne vil have mere protein i havregrynene, så kan du blande 1 målebæger eller 1/2 målebæger vaniljeproteinpulver efter eget valg i.

Det er bedst at blande det med udblødte havregryn eller kogte havregryn, der er varme, for så opløses det bedst og klumper ikke. Du skal bare tilsætte lidt mere vand for at kompensere for det ekstra pulver og gør det så cremet, som du vil have det.

2. Muffins

Muffins kan fungere som en lækker, sjov og nem løsning til de travle morgener, når du ikke har tid til at sætte dig ned og spise morgenmad.

Så i stedet for at købe en muffin på din yndlingscafé, kan du bage din yndlingsopskrift derhjemme og udskifte det hvide eller raffinerede hvedemel med 1-2 målebægre proteinpulver. Brug den samme mængde proteinpulver, der svarer til mængden af hvedemel.

Du kan også reducere sukkerindholdet i muffinsopskriften ved at bruge den samme mængde frugtmos i stedet for sukker. Bananer, æblemos og pærer er en fremragende løsning, som giver fugt og naturlig sødme.

Hvis du gerne vil lave dem endnu sundere, kan du udskifte olie eller æg med 2 spsk naturligt mandelsmør eller jordnøddesmør.

3. Vafler

Proteinvafler er meget in hos bodybuildere og fitnessudøvere.

Ligesom muffins indeholder vafler som regel mel, som du kan udskifte med lige dele proteinpulver.

En populær og meget nem vaffelopskrift med proteinpulver laver du ved at blande 1 bæger proteinpulver med 1 æg (eller 2 spsk jordnødde- eller mandelsmør for at gøre dem veganske) og en knivspids natron.

Du kan servere dine vafler med lidt frisk frugt, drysse lidt kanel over dem og hælde mosede bær over i stedet for sukkerholdig sirup eller marmelade.

vægttab pandekager

4. Pandekager

Proteinpandekager kan laves på præcis samme måde som proteinvafler, hvis du ikke har et vaffeljern.

Brug den samme opskrift som til proteinvaflerne.

Du kan endda lave proteinpandekagerne i forvejen.. Lad dem køle af og frys dem, så har du nogle pandekager lige ved hånden, når lysten melder sig.

5. Grønne smoothies

Smæk din proteinsmoothie og din foretrukne grønne smoothies sammen til én opskrift ved at lave en grøn proteinsmoothie.

Her er en rigtig god opskrift, hvis du ikke lige ved hvordan:

Blend 5 dl babyspinat med 1/2 frossen banan, 1 dl frosne bær, 1 bæger af dit foretrukne proteinpulver, 1 spsk rå kakao eller kakaopulver, lidt stevia, hvis du gerne vil have den lidt sød, og lidt kanel. Tilsæt 2,5 dl mælkefri mælk efter eget valg, isterninger og blend.

6. Kager i kop

Kager i kop er en slags sund dessert lavet på proteinpulver, og det er ligeledes noget bodybuildere og fitnessudøvere spiser, for de er kaloriefattige og indeholder meget protein.

Sådan laver du en kage i kop:

  1. Bland 2,5 dl proteinpulver, 1 spsk kakaopulver, 1 brev stevia eller 2 hele dråber flydende stevia, lidt kanel, 1 knivspids bagepulver (ca. 1/4 tsk per portion) og 2 spsk kokosmel i en skål.
  2. Rør det godt sammen.
  3. Tilsæt 0,5 dl af din foretrukne mælkefrie mælk, 1 spsk jordnødde- eller mandelsmør og rør igen. Pisk med en gaffel, indtil massen er lind og cremet.
  4. Sprøjt en kaffekop med slip-let spray og hæld blandingen i koppen.
  5. Tilbered den i mikrobølgeovnen i ca. 1:20 – 1:30 sekunder (alt efter styrken i din mikroovn) og tjek den. Hvis den har konsistens som kage, er den klar til at blive spist.

7. Kan røres i yoghurt

Er du vild med græsk yoghurt eller yoghurt af mandelmælk? Eller måske er du stor fan af kokosyoghurt eller sojayoghurt.

Uanset hvad, så kan du røre dit foretrukne proteinpulver i yoghurten (2), for det gør dig mæt i længere tid, giver mere smag og gør din yoghurt tyk og luftig, næsten som budding.

8. Bland det i kaffen

Hvis du bruger 1-2 spsk proteinpulver, såsom vanille, i din morgenkaffe, kan det erstatte flødepulveret.

Sådan gør du:

  1. Lav din sædvanlige kop kaffe. Hæld den i et krus, til der er 5 cm til kanten.
  2. Tilsæt 1-2 spsk proteinpulver med enten vanille, chokolade (eller hvad du nu foretrækker) og pisk det enten med et lille piskeris, en håndholdt mini mælkeskummer eller en gaffel, med hvilken du pisker på samme måde, som du pisker et æg.
      1. Når det er blevet godt cremet, kan du nyde din kaffe og drikke dig til pæne muskler og mæthed på kun et øjeblik.

9. Hjemmelavede proteinbarer

Bag en portion hjemmelavede proteinbarer i stedet for at ty til de forarbejdede af slagsen i supermarkedet.

Hjemmelavede proteinbarer er velegnede som en snack eller de kan tjene som et let måltid, du kan tage med dig.

Her er et forslag til hjemmelavede proteinbarer:

  1. Forvarm ovnen til 180 grader.
  2. Bland 2,5 dl hele havregryn med 2,5 dl proteinpulver, kanel og 1 knivspids natron. Rør det godt sammen.
  3. Bland 2,5 dl usødet æblemos, 1 dl naturligt mandel- eller jordnøddesmør, 1 tsk vaniljeekstrakt og 0,5 dl usødet, mælkefri mælk. Blend det med en håndmikser eller i din blender til en lind og cremet masse.
  4. Hæld denne blanding op i blandingen med havregryn og proteinpulver, og rør det godt sammen til en tyk dej. Sæt det til side.
  5. Sprøjt en 20×20 cm slip-let form med kokosolie eller din foretrukne slip-let spray, og bred dejen ud i formen.
  6. Sørg for, at dejen er jævnt fordelt i alle siderne og har samme højde overalt.
  7. Bag den ved 180 grader i 15 minutter og tag den ud. Lad den køle af på køkkenbordet i 1 time, og sæt den i køleskabet.
  8. Når den er blevet kold, kan du skære den ud i 8 barer, og enten lade dem blive i formen i køleskabet eller fordele dem i poser, som du f. eks kan fryse i helt op til 2 uger. De kan holde sig 1 uge i køleskabet.

Hvor meget protein har du brug for, og hvilken slags er den bedste?

De fleste folk (4) har brug for mellem 45-60 gram protein om dagen, alt efter om man er mand eller kvinde, og om man er aktiv. Nogle personer, som gerne vil opbygge muskelmasse, kan bruge mere proteinpulver i deres kost.

Her er 5 almindelige retningslinjer, som du skal huske på, når du vælger proteinpulver i supermarkedet:

  1. Vælg et proteinpulver uden GMO. Proteinpulvere kan være lavet med genetisk modificerede ingredienser, såsom majs og soja, som begge kan genere din mave og forårsage helbredsproblemer. Et produkt uden GMO indeholder ikke genetisk modificeret protein, tilsætningsstoffer eller smagsstoffer af nogen art.
  2. Vælg et pulver, der ikke har sukker på ingredienslisten. Derfor skal du læse varedeklarationen godt og grundigt. Det bedste valg er et proteinpulver, som indeholder stevia, monk frugt-ekstrakt, og er helt uden sødemidler. Nogle produkter på markedet indeholder stadig skadelige sødemidler, såsom sucralose (det kunstige sødestof, der bruges til fremstillingen af Splenda) og maltodextrin, som ofte fremstilles af majs.
  3. Du skal være opmærksom, hvis du har fødevareallergi eller overfølsomhed. Valleprotein og kasein-proteinpulver er lavet med mælk, så hvis du er allergisk over for mejeriprodukter eller endda overfølsom over for mejeriprodukter, skal du springe valle- og kasein-proteinpulverne over. Selvom de mælkebaserede løsninger er gavnlige for nogle og har mange gavnlige frynsegoder for sundheden og fitness, er de ikke det rigtige valg  for alle. Sikre løsninger, som ikke indeholder mælk, omfatter hamp-proteinpulver (5) (som er et komplet plante-proteinpulver), proteinpulver af spirede riskorn og ærteprotein, som er et andet populært valg.
  • 09/05/2019