Sådan slipper du af med kærlighedshåndtag og får en flad mave

få en flad mave

Når man spiser en sund kost og træner regelmæssigt, så kan det være super frustrerende, når fedtet på maven eller de såkaldte kærlighedshåndtag nægter at forsvinde. Hvis du har det ligesom de fleste andre, så føler du sikkert, at størstedelen af de ekstra kilo er placeret på maven og på hofterne.

Dette problem plager begge køn. Som mand har du måske en ‘farkrop’, hvilket betyder, at du kan være i form, men samtidigt har en topmave pga. for mange øl eller afvigelser fra din sunde kost.

Hvad angår kvinder så sætter de overflødige kilo sig gerne nederst på maven, hvor de endda kan sno sig rundt om hofterne, som dermed skaber de uønskede ‘kærlighedshåndtag’.

Hvis du spørger mig, så er farkroppe og kærlighedshåndtag hverken flatterende eller sunde. Til trods for deres søde kælenavne gemmer de på et større, mere alvorligt sundhedsmæssigt problem.

Keri Glassman, MS R.D. og stifter af Nutritious Life er enig med mig. Glassman forklarer

“vægt omkring midtersektionen har stor tilknytning til en øget risiko for hjertesygdom og diabetes.”

Jeg ved fra mig selv, hvor svært det kan være at slippe af med denne stædige vægt. Det virker næsten umuligt.

Men det er det ikke.

I denne artikel vil jeg vise dig de bedste metoder til at bekæmpe dellerne på maven ved hjælp af nærende fødevarer.

Men før vi går i gang med kostplanlægningen, er det vigtigt at have en forståelse af de forskellige typer fedt i vores krop.

Kropsfedt

kvinde med kærlighedshåndtag

Når du kæmper mod fedtet på maven, er der faktisk tale om to slags fedt. Den ene slags fedt, det subkutane, ligger lige under huden, mens det viscerale, eller det aktive fedt, lagres omkring de vitale organer, såsom bugspytkirtlen, lever og tarme.

Det subkutane fedt er altså det overfladiske fedt, som fedtsugning kan fjerne. Og det er altså det fedt, som vi kæmper med, når vi forsøger at tabe os på maven.

Men det viscerale fedt er et større sundhedsmæssigt anliggende, som man endelig ikke må overse. Som jeg nævnte ovenfor, er det viscerale fedt aktivt fedt, hvilket vil sige, at det ikke bare sidder dér uden at gøre noget. En masse undersøgelser viser nu, at det viscerale fedt producerer forskellige hormoner og inflammatoriske molekyler, så det betragtes nu som et aktivt, endokrint organ.

Diabetes UK påpeger, at de følgende helbredsmæssige tilstande har tilknytning til det viscerale fedt:

  • Brystkræft
  • Type 2 diabetes
  • Tarmkræft
  • Hjertesygdom
  • Alzheimers sygdom

Jeg er overbevist om, at for at slippe af med dellerne på og rundt om maven, er du nødt til at bekæmpe begge typer fedt, altså fedtet omkring dine vitale organer og det såkaldte overfladiske fedt, der driver dig til vanvid.

Jeg ved, at du er ivrig efter at få min hemmelighed at vide, men jeg tror ikke, at den vil være lige så effektiv, hvis du ikke ved, hvorfor fedt først og fremmest ophober sig midt på kroppen.

Hvorfor ophober fedtet sig på maven?

stresset kvinde

Der er flere faktorer, der spiller ind med hensyn til vores ustandselig kamp mod fedtet på maven. Nogle faktorer, såsom dårlig kost, visse hormoner samt stress, er vi mere eller mindre i stand til at ændre på. Men andre faktorer, såsom alder, køn og genetik er ude af vores hænder.

Du er nok lige så overrasket som jeg, da jeg fik at vide, at stress spiller en kæmpe rolle, når det drejer sig om fedtet på maven.

Ifølge en undersøgelse udført på Yale fremgår det, at “Kvinder, som ikke er overvægtige, og som er sårbare over for virkningerne af stress, er mere tilbøjelige til at have overflødigt fedt på maven samt har et højere niveau af stresshormonet cortisol.”

Undersøgelsen uddybede, at cortisol kan være ansvarlig for lagring af fedt omkring vores vitale organer.

Så jo mere stresset du er, jo mere cortisol udskilles der, og fedtet hober sig op.

Når du er i stand til at håndtere dit stressniveau, kan du være i stand til at reducere dit niveau af cortisol. Det vil bringe dig et skridt nærmere den flade mave, som du arbejder så hårdt på at få.

Stress er imidlertid ikke den eneste årsag til, at fedtet samler sig på maven.

Det er ofte oplagt at kaste skylden på en dårlig kost. Og med rette.

Hvis du spiser fødevarer med et højt indhold af dårligt fedt eller som er proppet med for meget sukker, kan du uden at vide det sabotere din indsats for at få en flad mave.

Ifølge Dr. Klein, professor i Medicin og ernæringsvidenskab på Washington University School of Medicine fremgår det, at “når folk slanker sig ved hjælp af kost og motion, forsvinder det viscerale fedt dobbelt så hurtigt som det subkutane fedt.”

Så her kommer mit råd til, hvordan du taber sig omkring maven og hofterne:

  • Sænk dit stressniveau
  • Få dine hormoner afbalanceret
  • Og bestræb dig på at motionere og spise sundt så ofte som muligt

Heldigvis har jeg nogle fremragende forslag til fødevarer, som du kan indlemme i din fedtbekæmpende kostplan.

​Hvor meget kan du tabe dig på 21 dage?

​Maria Hansen

​Kostvejleder

slankekur 21 dage
quote-left

​​Se hvilke resultater du kan forvente med ​mit skridt-for-skridt slankeprogram..

Fødevarer, som bekæmper dellerne på maven

Det kan være svært at tro, men du kan rent faktisk spise fødevarer, som sigter efter midtersektionen. Når du kombinerer disse fødevarer med motion, vil kiloene nærmest rasle af.

Æg

kogte æg

Vi har før talt om æg med hensyn til kolesterol, men nævnte vi, at æg også kan bekæmpe dellerne på maven?

Takket være deres høje indhold af protein samt en blanding af vitaminer, mineraler og sunde fedtstoffer, giver de dig energi, holder dig mæt i længere tid og sætter gang i dit stofskifte.

Denne kombination hjælper dig med at jage trangen til sukkerholdige kaffedrikke og sødt duftende kager bort om morgenen.

Spinat

spinat i en skål

En anden fødevare, der hæmmer trangen til mellemmåltider, er den altid kraftfulde spinat.

Charlotte Erlanson-Albertsson, en professor i appetitregulering på Lunds universitet i Sverige, fandt frem til, at det vigtigste stof i spinat kaldet thylakoid bevirker, at spinat fordøjes langsommere og dermed hæmmer den pludselige trang til mad.

Erlanson-Albertsson udforskede virkningerne ved spinatekstrakt på 15 deltagere. De fik ekstrakten hver morgen og de rapporterede, at som forsøget skred frem blev det meget lettere at bekæmpe trangen til et mellemmåltid.

Med spinat vil du føle dig mindre sulten, og du vil dermed ikke fylde dig med andre fødevarer, som får din mave til at blive oppustet.

Avocadoer

advovado hjælper på oppustet mave

Ligesom med æg har folk en tendens til at tro, at avocadoer er usunde. Jeg hører tit folk sige,”jeg spiser ikke avocadoer. De har et for højt fedtindhold.”

Ja, avocadoer har et højt indhold af fedt, men det er den gode slags fedt, monoumættede og polyumættede.

Avocadoer er også fyldt med fibre og flere end 20 vitaminer og mineraler. Fibrene i avocado holder dit fordøjelsessystem i gang og forhindrer også forstoppelse.

Oven i det hjælper avocado med at holde blodsukkeret stabilt. Det medfører, at din krop ikke lagrer for meget fedt på steder, såsom din mave.

Fuldkorn

mave fedtforbrænding

Jeg nævnte tidligere, at en dårlig kost kan medføre overflødige kilo. Jeg tror, at man med sikkerhed kan sige, at korn er en af de værste syndere for mange folk.

De fleste af os er vant til at spise alt for forarbejdede korn, som findes i produkter, såsom hvidt brød, pasta og kager, hovedsageligt fordi vi er vokset op med det.

Det er tid til at ændre på det.

Ifølge Experience Life opfører dens slags korn sig som sukker i kroppen, hvilket udløser en vægtforøgelse, inflammation samt ubalance i blodsukkeret.

Så skift til fuldkorn i stedet for.

En artikel i Harvard T.H Chan School og Public Health understreger, at fuldkorn er rige på fiber og essentielle mineraler. De får dig til at føle dig mæt i længere tid, kan medvirke et lavere kolesteroltal samt beskytter mod nogle kræftformer.

Oven i det kan fuldkorn hjælpe med at:

  • forbedre fordøjelsen
  • regulere blodsukkeret
  • sænke blodtrykket
  • omfordele fedt

Det sidste punkt er min favorit – fuldkorn kan faktisk hjælpe med at omfordele fedt, så det ikke sidder fast midt på kroppen.

Hvorfor er vi interesseret i at omfordele fedt?

For så slipper vi af med det fedt, der omgiver vores vitale organer.

Husker du det væmmelige viscerale fedt, jeg kom ind på tidligere? Det skal væk, før det eventuelle subkutane fedt kan fjernes.

Inden du skynder dig i supermarkedet, skal du lige huske på, at selvom der står “fuldkorn” på emballagen, betyder det nødvendigvis ikke, at det er sundt for dig.

Du skal kun købe produkter, der består af 100% fuldkorn. Alt andet har sandsynligvis slet ikke korn i sig. Lange varefortegnelser er ofte en blanding af kemiske konserveringsmidler og tilsætningsstoffer, som kan forårsage en vægtforøgelse.

Det er bedst at spise fuldkorn såsom:

  • hel hvede
  • rug
  • brune eller vilde ris
  • hel havre
  • bulgur
  • boghvede
  • quinoa

En af mine foretrukne, mest tilfredsstillende morgenmåltider omfatter de første 4 ingredienser på min delle-bekæmpende liste (æg, spinat, avocado og fuldkorn). Jeg steger 3 æg, tilsætter 3 æggehvider, som jeg spiser sammen med en skivet avocado, sauteret spinat og lidt ristet grovtoast.

Det er lækkert og er en god start på dagen.

De 3 næste ingredienser på min liste er også velegnede til et velsmagende, slankende morgenmåltid.

Blåbær

superfood blåbær

I en undersøgelse fra Experimental Biology konventionen i New Orleans kiggede forskerne på virkningerne af, at de havde indlemmet frysetørret blåbær-pulver i laboratorierotters kost. Disse særlige rotter blev valgt på grundlag af, at deres art var mere tilbøjelig til at være overvægtig.

Da forsøget sluttede efter 90 dage, havde de pågældende rotter mindre fedt i maveregionen, lavere kolesterol, færre triglycerider samt et forbedret blodsukker.

Hvad gør blåbær så effektive i bekæmpelsen af fedt?

De er fyldt med fibre, vitaminer samt antioxidanter (læs: 11 sundhedsmæssige fordele ved blåbær og 4 lækre opskrifter).

Og så er de også kaloriefattige, eftersom de består at ca. 83% vand. Blåbær er perfekte sammen med havregryn, yoghurt eller bare som en snack.

Havregryn

flad mave kost

Havregryn er i sin egenskab som et fuldkorn fyldt med langsomt fordøjelige fibre og de holder dit blodsukker stabilt, så du ikke går sukkerkold efter måltidet.

Hvordan bærer disse små havre sig ad med det?

Ifølge en artikel i LiveStrong absorberer beta-glucanerne i havregryn vand og svulmer op som en svamp i din mave. Når havregrynene ligger i din mave, vil du derfor føle dig mæt.

Udover at kunne medvirke et vægttab, sænker havregryn også kolesteroltallet, reducerer et højt blodtryk samt mindsker risikoen for type 2 diabetes.

Men du skal imidlertid være meget forsigtig, når du vælger de havregryn, du vil bruge i din kost. Det er bedst, at du undgår de sukkerfyldte udgaver, og hellere går efter de mere grove rene havregryn.

Jeg elsker snacks såsom nødder, for de knaser så dejligt og er nemme at tage med i lommen.

Men hvilken slags nødder virker mest slankende på din mave?

Mandler

mandler i skål

Mandler er en af mine favorit-snacks, som det er godt at have ved hånden hele tiden. Jeg køber simpelthen en pose ristede, usaltede mandler hver uge.

Og hvorfor gør jeg det?

Jeg har personligt bemærket en forskel på min mave, efter at jeg er begyndt at spise flere mandler. Altså nu taber man sig jo ikke pludseligt 5 kilo, men forskellen er så mærkbar, at jeg bedre kan passe mine jeans.

En undersøgelse udgivet i Harvard’s School of Public Health konkluderede, at “når man spiser nødder mindst 2 gange om ugen, mindsker det risikoen for hjertesygdom med 35% i forhold til kvinder, der sjældent spiser nødder.”

Indholdet af protein, fiber samt de store mængder af vitaminer og antioxidanter i mandler er årsagen til deres magiske, slankende virkninger.

Bønner

sorte bønner i skål til vægttab

Nu har du sikkert regnet ud, at fødevarer med store mængder fiber og protein er det bedste valg, når maven og taljen skal slankes. Og en liste som denne ville være ufuldstændig uden bønner.

Jeg synes, at bønner tit er ret oversete, når vi gerne vil fjerne de stædige deller.

Men ligesom mandler, æg og havregryn er bønner fyldt med fiber og protein, og de er utrolig kaloriefattige i forhold til det antal ernæringsmæssige fordele, de forsyner os med.

Jeg kan selv godt li’ at bruge bønner i salater eller som tilbehør til min frokost. Når jeg spiser bønner til frokost, har jeg ikke lige så meget lyst til snacks inden aftensmaden.

Citronvand

citronvand

Selvom citroner har et hav af sundhedsmæssige fordele, som vi har beskrevet i en anden artikel, så kan jeg selv godt li’ at bruge citroner som et slankemiddel.

Citronvand sætter bogstaveligt talt gang i dit stofskifte.

Ved at starte din dag med varmt vand tilsat lidt friskpresset citron, vil du kickstarte stofskiftet, hvilket vil give dig energi samt vække dit fordøjelsessystem.

Jeg prøver at drikke denne blanding hver morgen, men jeg kan specielt godt li’ at drikke den, når jeg føler mig lidt mere oppustet end normalt.

Grøn te

grøn te til miste love handels

Det kommer ikke som nogen overraskelse, at grøn te står på vores liste, og selvom det er den sidste ting på listen, er den så sandelig ikke den mindst effektive. Jeg er stor fan af at drikke grøn te for at fremme et vægttab.

Fordelene ved grøn te, som beskrives i vores artikel om den fedt-smeltende drik, er ret åbenlyse.

Indtagelse af grøn te kan øge:

  • stofskiftet
  • energiforbruget
  • fedt-oxideringen

Det er bedst at reducere det samlede fedt og få dit hjerte til at pumpe med et konsekvent træningsprogram. Men ved at kombinere citronvand og grøn te med en sund kost, som indeholder mine 8 bedste fødevarer for en slank mave, så er dellerne umiddelbart ikke nær så stædige og vanskelige at slippe af med, som hvis man udelukkende motionerer.

Det vil helt klart tage et stykke tid, før man kan se resultater, men det er ikke umuligt og det er jo gode nyheder. Plus, du har allerede 2 forslag til menuen – min lækre morgenmad med avocado og spinat samt mine havregryn med blåbær og mandler. Med disse får du således 3-4 elementer fra min liste i blot ét måltid.

  • 28/09/2016

Michael Jensen

Michael har arbejdet som kostvejleder i over 5 år. Han er passioneret omkring sundhed og velvære. At holde sig i form og være tilfreds med sin vægt er en stor del af det. Han har nu oprettet denne side – Hurtigslank – for at give sin viden og erfaring videre til alle der skulle være interesseret.