Keto morgenmad - Gode råd og lette opskrifter

Morgenmad er dagens vigtigste måltid - og specielt hvis du gerne vil tabe dig. Den er også vigtigt i Keto-diæten.
Ved en ketogen diæt kan kroppen opnå ernæringsmæssig ketose, hvor den primært bruger fedt og ketoner (i stedet kulhydrater) som energi. Du tvinger dine celler til primært at bruge fedt og ketoner som brændstof. De fleste mennesker opnår en tilstand af ernæringsmæssig ketose, ved at spise masser af fedt, moderate mængder protein og få kulhydrater i sin kost. 

Følg en kostplan under Keto og få inspiration til morgenmad

Keto er blevet meget populær i Danmark, særligt for dem der ønsker at opnå et vægttab. For at opnå et vægttab med keto, er det fordelagtigt at følge en kostplan, for således at sikre dig, at du undgår alle kulhydrater og i stedet spiser mere fedt. En kostplan med masser af fedt, såsom avocado, bønner, grøntsager og kød med højt fedtindhold, vil gøre, at du får mere energi samt opnår et bedre ketoliv. 

Morgenmad er vigtigt, da det danner et godt grundlag for dagen, så du kommer godt fra start og får dine energidepoter fyldt op fra morgenstunden af - selvfølgelig meget gerne med sunde og næringsrige fødevarer. Måske er du typen der springer morgenmaden over i al hast, for at komme ud af døren til tiden - eller måske du sagar skifter den ud med et hurtigt og knap så sundt alternativ? For at komme dette problem til livs, kan du med fordel læse videre her! 

Dagens første og vigtigste måltid 

En travl hverdag kan ofte betyde, at måltider særligt fra morgen af, kan blive uoverskueligt projekt. Når folk på Keto kur pointerer, at de ikke har tid til at lave morgenmad, kan det måske i virkeligheden skyldes en manglende fantasi. 

Hvis du hele dit liv har været vant til at spise det samme til dagens første måltid, kan du nemt have en overbevisning af, at det er det eneste rigtige for dig. Det kan for nogle være svært at forestille sig, hvad man kan spise, som rækker ud over det man er vant til. 
Har du et ønske om at tabe dig, er det vigtigt at du får energi i kroppen fra morgenstunden, og det er en misforstået opfattelse at tro, at det hjælper på et vægttab, at springe din morgenmad over. 

Et sundt måltid fra morgen kan medvirke til at du bedre kan fokusere på at komme igennem dagen med sundere spisevaner. 

Mange bliver fristet til at spise usundt, hvis de føler sult op af dagen, fordi blodsukkeret svinger. 

Når du følger en Keto madplan, er der masser af muligheder for en god og sund morgenmad, og det er bestemt ikke ensformigt, men der er masser af muligheder med lækre low carb opskrifter. I det følgende får du en masse forslag og idéer til morgenmad, der kan laves dagen før, og som kan hjælpe dig med at få et sundt og nærende måltid at kickstarte dagen på. 

Keto morgenmad til travle morgener

I bogen ‘Den essentielle Keto kogebog’ har jeg udarbejdet en række lette, lækre og ikke mindst Keto-venlige bud på retter til morgenmad bl.a.;

  • Dampet æggecreme 
  • Lækker og cremet grød
  • Æggemuffins
  • Forårssuppe med pocheret æg 
  • Og mange flere 

Hvis du begynder på en ketogen diæt, og leder efter både praktiske oplysninger og lækre opskrifter, så er “Den essentielle Keto kogebog” lige noget for dig. Denne kogebog vejleder dig til at vælge en kost, som vil hjælpe dig med at tabe dig, uden at du hele tiden er sulten. Derudover er den spækket med gode Keto-opskrifter, som smager fantastisk og virker hver gang. 

Morgenmad på Keto: Gode råd! 

Flere tror, at der findes én bestemt måde hvorpå man skal efterleve principperne i såvel Keto- og LCHF-kure, men i virkeligheden er det et individuelt valg. Selvfølgelig er der visse ting, der ikke passer ind i en Keto diæt, herunder for mange kulhydrater fra f.eks. brød, pasta og ris. Det er selvfølgelig en vigtig forudsætning, at du holder dig til en kulhydratfattig kost - men udover det, er der mange nuancer samt forskellige holdninger og fortolkninger af, hvad du kan spise, alt efter hvilke mål man ønsker at opnå. 

Keto er altså valgfrit og du kan spise dig sund og slank på alle mulige måder. Det bedste råd hertil er, at holde din ketogene kur så simpelt, som overhovedet muligt. Du kan nemt komme til at bruge en masse energi på at finde ud af, hvad du skal spise. Men du kan også gøre det nemt for dig selv, ved at spise de samme retter mad flere dage i træk, ved f.eks. at vælge en nem og nærende morgenmad opskrift, som du så laver hver dag. 

Hertil er det en god idé, at lave store portioner, som er nemme og hurtige at varme op eller tilberede - særligt i den første tid på Keto. Efter du har gjort dette i 2 uger, vil du måske opleve, at det hele er blevet meget nemmere. Dine smagsløg har nu fravænnet sig, at alt skal smage sødt og din appetit vil have reguleret sig således, at sult ikke føltes så akut længere. Den bedste måde hvorpå du kan holde det så simpelt som muligt og undgå at knække nakken på dine krav om avanceret kost, at lade 80-90 % af din kost være helt basale, og så kan du ellers give den gas med resten. 
 

Om os

Her på Hurtigtslank.dk kan du finde svar på forskellige sundhedsmæssige og vægttabsrelaterede spørgsmål, samt få hjælp til at træffe den helt rigtige beslutning omkring valg af kosttilskud.

Afsenderen på alt indholdet på denne hjemmeside inklusiv e-bøgerne er Cheryl Fayolle, BSc i ernæringsmedicin. Læs mere om Cheryl her.

Bemærk, indholdet, som er baseret på forfatterens egne erfaringer og grundigt research, bør ikke optræde som erstatning for konsultation hos en læge.

Referencer:
LinkedIn | Instagram

Populære artikler